ze života jedné zasvěcené ženy

Velikonoční triduum má orientovat celý náš život

31. 3. 2010 20:00
Rubrika: zamyšlení | Štítky: Benedikt XVI.

Velikonoční triduum má orientovat celý náš život

31.3.2010 

Katecheze Benedikta XVI., nám. sv. Petra

Drazí bratři a sestry,
Prožíváme posvátné dny, které nás vybízejí rozjímat ústřední události našeho Vykoupení, podstatné jádro naší víry. Zítra začíná Velikonoční triduum, ohnisko celého liturgického roku, ve kterém jsme povoláni rozjímat v mlčení a modlitbě tajemství Umučení, Smrti a Zmrtvýchvstání Páně. Církevní otcové v homiliích často poukazují na tyto tři dny, které nás - jak podotýká svatý Atanáš v jednom ze svých Velikonočních listů – uvádějí „do onoho času, který nám umožňuje zakusit nový začátek, den posvátných Velikonoc, ve kterém se Pán obětoval“ (Lit., 5,1-2; PG 26,1379). Vybízím vás proto, abyste tyto dny prožívali intenzivně a aby rozhodujícím způsobem orientovali život každého z vás ke štědrému a přesvědčenému přilnutí ke Kristu, pro nás zemřelému a vzkříšenému.

Na mši svaté se svěcením olejů, jež je preludiem Zeleného čtvrtku, se shromáždí všichni kněží s jejich biskupem. Během výmluvné eucharistické slavnosti, která se koná výhradně v diecézních katedrálách, budou požehnány olej nemocných, katechumenů a křižmo. Kromě toho biskupové a kněží obnoví své kněžské sliby, skládané v den svěcení. Toto gesto nabývá letos zvláštního významu, protože se koná v Kněžském roce, který jsem vyhlásil na připomínku 150. výročí úmrtí svatého faráře arského. Všem kněžím bych rád zopakoval přání, které jsem formuloval v závěru svého listu k zahájení tohoto roku: „Nechte se po vzoru svatého faráře arského uchvátit Kristem. Tak se i vy stanete pro tento svět a dobu hlasateli naděje, smíření a pokoje!“

Zítra odpoledne se bude slavit moment ustanovení eucharistie. Apoštol Pavel v listě Korinťanům utvrzuje první křesťany v pravdě eucharistického tajemství, když jim sděluje, co on sám přijal: „Pán Ježíš právě tu noc, kdy byl zrazen, vzal chléb, vzdal díky, rozlámal ho a řekl: »Toto je moje tělo, které se za vás vydává«. Podobně vzal po večeři i kalich a řekl: »Tento kalich je nová smlouva, potvrzená mou krví. Kdykoli z něho budete pít, čiňte to na mou památku«“ (1 Kor 11,23-25). Tato slova odhalují zřetelný Kristův úmysl: reálně se pod způsobami chleba a vína zpřítomnit se svým darovaným tělem a prolitou krví jako oběť Nové smlouvy; apoštoly a jejich nástupce zároveň ustanovuje služebníky této svátosti, kterou odevzdává své církvi jako svrchovaný důkaz své lásky.

Působivým obřadem si přitom také připomeneme gesto, kdy Ježíš umýval nohy apoštolům (srov. Jan 13,1-25). Tento čin je pro evangelistu jakýmsi znázorněním celého Ježíšova života a zjevuje jeho lásku až do konce, nekonečnou lásku, která člověka odvozuje a uschopňuje ke společenství s Bohem. Na závěr liturgie Zeleného čtvrtku, církev vkládá Nejsvětější svátost na zvlášť připravené místo, které má představovat Ježíšovo osamocení v Getsemanech a Jeho smrtelnou úzkost. Před eucharistií věřící kontemplují Ježíše v jeho osamocení a modlí se, aby veškeré osamění světa pominulo. Tento liturgický úkon je zároveň pozvánkou, abychom usilovali o vnitřní setkání s Pánem v modlitbě, rozpoznali Ježíše mezi osamocenými, bděli spolu s Ním a spatřili v Něm světlo vlastního života.

Velký pátek budeme konat památku umučení a smrti Páně. Ježíš nabídnul svůj život v oběť za odpuštění hříchů lidstva, zvolil si k tomu nejkrutější a nejvíce ponižující smrt: ukřižování. Mezi Poslední večeří a Ježíšovou smrti existuje nerozlučná vazba. Nejprve Ježíš daruje své Tělo a svou Krev, totiž svou pozemskou existenci, sebe samého tím, že předjímá svou smrt a proměňuje ji ve skutek lásky. Smrt, jež je svou povahou ukončením a zničením každého vztahu, tak proměňuje na úkon sebe sdílení, na nástroj spásy a vyhlašuje vítězství lásky. Ježíš se tak stává klíčem k porozumění Poslední večeře, která předjímá proměnění násilné smrti na dobrovolnou oběť v úkonu lásky, která vykupuje a zachraňuje svět.

Bílá sobota se vyznačuje velkým mlčením. Kostely jsou prázdné a nekonají se žádné bohoslužby. V tomto čase očekávání a naděje jsou věřící vybízeni k modlitbě, reflexi, obrácení skrze svátost smíření, aby se mohli - vnitřně obnoveni - účastnit slavení Velikonoc.

Na Bílou sobotu v noci, během slavnostní Velikonoční vigilie, „matky všech vigilií“, bude toto mlčení prolomeno zpěvem Aleluja, který zvěstuje Kristovo zmrtvýchvstání a prohlašuje vítězství světla nad temnotami, života nad smrtí. Církev se bude radovat ze setkání se svým Pánem a vstoupí do dne Vzkříšení, který učiní Pán vzkříšený z mrtvých.

Drazí bratři a sestry, připravme se k intenzivnímu prožitku tohoto nadcházejícího posvátného Tridua, abychom byli stále hlouběji začleňováni do tajemství Krista, pro nás zabitého a vzkříšeného. Na této duchovní cestě ať nás provází Nejsvětější Panna. Ta, která následuje Ježíše v jeho utrpení a byla přítomna pod křížem, ať nás uvede do velikonočního tajemství, abychom mohli zakusit radost a pokoj Zmrtvýchvstalého.

S těmito pocity chci vyjádřit své nejsrdečnější přání milostiplných Velikonoc už nyní vám všem, vašim společenstvím a všem vašim drahým!

Přeložil Milan Glaser

Zobrazeno 1188×

Komentáře

Napsat komentář »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Monika Voňková